Vliegtalent? Ontdek het in het Transport Museum

Ga de uitdaging aan en test je vliegtalent in de simulator. Scoor je geweldig? Of juist helemaal niet? Maakt niks uit want in de Fouga straaljager waan je jezelf toch even een echte piloot!
Op het Kinderplein in het museum kun je je vaardigheden als piloot testen in een van de twee vliegsimulatoren (voor een kleine bijdrage).

Vliegtalent? Ontdek het in het Transport Museum

Fokker FVIIb-3M

Voor een film over 100 jaar (Nederlandse) luchtvaart hebben we vanaf eind mei samen met Delware Company keihard gebuffeld om iets heel erg moois te realiseren. We bouwden een replica van de Fokker FVIIb-3M die door Topkapi Films is gebruikt voor filmopnames.
Het toestel is net terug in ons museum van de filmset en wordt dan opgenomen in de vaste collectie van ons museum. Zodra het hier te zien is, zullen we dat melden.

Intussen geeft het videofilmpje hieronder een leuk beeld van de activiteiten op de filmset in Hongarije.

Fokker FVIIb-3M

Wij zoeken vrijwilligers!

Op dit moment hebben we ongeveer 130 vrijwilligers die het museum draaiende houden. Maar hebben nog verschillende vacatures.
Wilt u vrijwilligerswerk doen in een leuk gepassioneerd team, klik hier!

Wij zoeken vrijwilligers!

Tentoonstelling: Kunst en vliegwerk, van Thijs Postma

Vanaf vrijdag 26 april is de schilderijen- en pentekeningen-tentoonstelling “kunst en vliegwerk” te zien. 60 werken geven een historisch overzicht van mijlpalen in de KLM-geschiedenis.
Kunstenaar Thijs Postma heeft niet alleen prachtige ‘gouaches’ gemaakt, deze keer zijn ook pentekeningen aan de expositie toegevoegd.

Tentoonstelling: Kunst en vliegwerk, van Thijs Postma

Douglas DC2, KNILM: geen KNIL, geen KLM

De KNILM, de Koninklijke Nederlands-Indische Luchtvaartmaatschappij, stond geheel los van zowel het KNIL (Koninklijk Nederlands-Indisch Leger) als de KLM. Lees hier over de DC2 in KNILM configuratie te zien in het Nederlands Transport Museum.

Douglas DC2, KNILM: geen KNIL, geen KLM

Red de Fokker F-28 Fellowship PH-MOL

Dit vliegtuig verdient een ereplaats in de transporthistorie van Nederland. Het is het eerste door Fokker gebouwde straalvliegtuig. En het eerste civiele vliegtuig met in de staart ingebouwde remkleppen. De Fellowship is dan ook specifiek ontworpen om te opereren vanaf kleinere, regionale vliegvelden. Sinds 1967 zijn er 243 stuks van gebouwd.

Red de Fokker F-28 Fellowship PH-MOL

Tanks, een transportwereld apart.

Dit is de laatste Nederlandse M578 bergingstank van Amerikaanse makelij, een M5 High Speed (artillerie-)Tractor, de laatste Nederlandse AMX bergingstank en een AMX ambulancetank. Dit alles dankzij onze museumpartner Stichting Mobiele Artillerie (SMA).

Tanks, een transportwereld apart.

Noorduyn Norseman C64a

Dit vliegtuig verdient – net als zijn ontwerper, Robert B.C. (Bob) Noorduyn - een ereplaats in de geschiedenis van het Nederlandse luchttransport, naast Anthony Fokker en Frits Koolhoven. Met de Norseman C64a bouwde Noorduyn een uniek ‘werkpaard’.

Noorduyn Norseman C64a

Cessna AT-17 Bobcat

In de Nederlandse transporthistorie getuigt dit vliegtuig van de goede ideeën van Anthony Fokker, (het einde van) de Tweede Wereldoorlog en burgerinitiatief bij de wederopbouw van ons land.
Cessna maakt voor dit type dankbaar gebruik van het idee van Fokker om vliegtuigen te voorzien van een metalen frame, met daar omheen een houten geraamte bespannen met linnen. In Nederland is dit dan al een algemeen toegepaste bouwwijze. De Bobcat ontleent er zijn bijnaam ‘Bamboo Bomber’ aan.

Cessna AT-17 Bobcat

(Op)bouwproject GRACE

Dankzij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) is onze collectie uitgebreid met GRACE, wat staat voor Generic Research Aircraft Cockpit Environment. Ofwel, een vluchtsimulator waarmee zelfs een vliegtuig dat nog in ontwikkeling is, kan worden getest op vlieg- en besturingseigenschappen.

(Op)bouwproject GRACE