Van 29 april t/m 30 oktober is er een expositie in het Nederlands Transport Museum en het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 die gaat over de luchtstrijd tijdens de meidagen van 1940. De expositie is een samenwerking van de beide musea met de Stichting Fokker G-1.

Mei 1940 werd Nederland overvallen door een Duitse overmacht. Na een korte maar hevige strijd moest Nederland zich na vijf dagen gewonnen geven. Hoewel die strijd 82 jaar geleden plaatsvond blijft het belangrijk om deze te herdenken. Vrede en vrijheid zijn niet vanzelfsprekend.

Nederlands Transport Museum

Het is een duo-expositie met een gedeelte in het Nederlands Transport Museum voor de verhalen over de luchtstrijd. Hoe verliepen die dagen, het bombardement op Rotterdam en de capitulatie. Welke vliegtuigen namen deel aan de strijd en hoe verliep deze. Wat was de rol van de legendarische Fokker G-1 jachtkruiser en wat waren de verliezen.

In de documentaire ‘De Meivliegers’ vertellen de vliegers van toen over de ongelijke strijd die zij streden. Een boeiende inkijk in hoe zij het beleefd hebben.

CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45

Het andere gedeelte van de expositie is te vinden in het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 waar de verhalen tot leven komen door de geborgen onderdelen van vrijwel alle vliegtuigen die bij de mei-oorlog betrokken zijn geweest.

Zo is er onder meer een reconstructie van een geborgen Fokker D.21 jachtvliegtuig die deelnam aan de strijd en is neergestort bij Nieuwkoop. En het ongelooflijke verhaal van de vlieger die de crash heeft overleefd. Ook worden aanvullende beelden van de Meivliegers vertoond.

Bezichtiging expositie en combi-ticket

De expositie in de twee musea is apart te bezoeken, maar er is ook een combi-ticket met korting. Dit toegangsbewijs is bij beide musea te koop.

De kosten voor een combi-ticket zijn: € 15,00 voor volwassenen en € 10,00 voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. De expositie loopt van 29 april t/m 30 oktober 2022.

Arrangement

Tevens is er een arrangement voor groepen vanaf 20 personen om met een historische bus de beide musea te bezoeken voor de prijs van €23,50 pp voor volwassenen en €18,50 pp voor kinderen. De duur van dit arrangement is ca. 3 uur. Aanvragen voor arrangementen via meidagen22@sntm.nl

Lezingen

Ook zijn er lezingen over de oorlogsperiode ‘40-’45