NIEUW-VENNEP – ‘Het is het meest iconische vliegtuig dat ooit in Nederland werd gebouwd en daarover is nu een film in ontwikkeling. Daar willen we bij betrokken zijn als Nederlands Transport Museum’, aldus Arno van der Holst directeur van het NTM. Ate de Jong, de Nederlandse filmregisseur werkt al langere tijd aan de film over de Pander Postjager en haar ingenieuze en avontuurlijke piloot Dick Asjes.

De Pander Postjager werd in 1933 gebouwd door vliegtuigfabriek Pander in Den Haag. Een vliegtuig dat ongekende snelheden kon halen door de drie motoren en een voor die tijd supersonisch design. Piloot Dick Asjes wilde dit vliegtuig gebruiken om de postdienst tussen Nederland en Batavia (Jakarta, Indonesië) te versnellen. Iedereen was destijds in de ban van de Postjager die het vliegrecord wilde verbreken tussen Nederland en onze toenmalige kolonie. De PTT bracht in 1933 zelfs een speciale driehoekige luchtpostzegel uit. Dit jaar is het 90 jaar geleden dat de retourvlucht plaatsvond.

Ate de Jong: ‘Het vliegtuig en de piloot, ze zijn beide legendarisch en ik ben oprecht trots dat ik met dit buitengewone verhaal aan de slag mag. Dit historische epos moet worden verteld! Ik ben blij dat het museum partner van ons project is geworden. We kunnen hun expertise goed gebruiken. Daarnaast is het de bedoeling dat de decorstukken uit de film straks een mooie plek in het nieuwe museum gaan krijgen.’
Het museum dat tot 5 maart in Nieuw-Vennep zetelde, sloot onlangs de deuren om binnenkort op een nieuwe, nog onbekende, locatie in Nederland weer te openen.
Arno van der Holst, NTM: ‘Op de achtergrond blijft het museum met haar 350 vrijwilligers gewoon bezig. Er valt achter de schermen genoeg te doen. Daarom is het fantastisch om de plannen die Ate de Jong heeft te helpen uitvoeren.’

Donaties
Wilt u bijdragen aan deze film? Dit legendarische, historische epos vereeuwigd zien op het grote doek? De filmmakers en het Nederlands Transport Museum zamelen geld in om het startkapitaal voor de verdere ontwikkeling van de film bij elkaar te krijgen. U kunt via het NTM doneren op rekening NL30 RABO 0332657523 van het museum o.v.v. Pander Postjager. Het NTM heeft de ANBI-status, uw gift is aftrekbaar van de belasting.*
Bij het uitkomen van de film worden onder de donateurs 10 keer 2 VIP-kaarten voor de première verloot. Doneren kan ook via de website van het museum of via https://gofund.me/d14936da

*De donaties voor deze film betreffen een gift. Mocht de film onverhoopt geen doorgang vinden dan zijn de filmmakers en het NTM hiervoor niet verantwoordelijk. Restitutie is niet mogelijk.