Het zijn bewogen weken voor het Nederlands Transport Museum (NTM). Wat ooit een levendig museum was is nu een magazijn van honderden objecten geworden. De meeste bruiklenen van het museum zijn inmiddels opgehaald en wat rest wordt verdeeld in drie grote blokken: meenemen, weggooien en het grootste blok; veilen.
Op https://onlineveilingmeester.nl/nl/zoeken?q=Museum staan de eerste 150 objecten Vanaf gisteren (2 mei) kan geboden worden. Volgende week vrijdag 9 mei is er een kijkdag van 9:00 tot 12:00 en op 14 mei om 18:30 sluit de eerste veiling. De tweede veiling van 150 kavels staat eind mei/begin juni op de rol. Dan worden er opnieuw grote en kleine objecten geveild.
“We zijn nu nog bezig met het onderbrengen van een aantal objecten bij scholen en andere musea. Als het ons niet lukt een goed huis te vinden voor b.v. een vliegtuigromp of tram dan komen deze op de tweede veiling terecht” zegt Arno van der Holst, de museumvoorzitter. De opbrengst van de veiling wordt besteed aan het op nul afsluiten van de bedrijfsvoering en wat over is gaat naar een goed museumdoel: “we willen proberen een tijd een ruimte te huren voor onze vrijwilligers zodat lopende (en wellicht nieuwe) projecten door onze vrijwilligers uitgevoerd kunnen worden” aldus Van der Holst.
“Gelukkig hebben we onderdak gevonden voor onze TEE-trein en voor de Superbus van Wubbo Ockels/de TU Delft. De Douglas DC-2 blijft een zorgenkindje. We hopen de komende weken daar een nieuw huis voor te vinden”.
“1 juli moet het pand leeg worden opgeleverd en we doen er alles aan om dat te realiseren. Als we hier naar buiten kijken dan zien we dat de aannemer (De Raad Bouw) al druk bezig is met de voorbereidingen met de sanering van de kantoorflat en de bouwwerkzaamheden voor een nieuwe kantoor en woontoren zullen ook snel beginnen. Alle reden om extra gas te geven dus. De ontmanteling van het museum loopt dus voorspoedig, maar het is met een lach en een traan”.
“Na 1 juli zou de rust weer terug moeten keren als het museum met haar werkzaamheden doorgaat op twee nieuwe locaties; een aantal vliegtuigactiviteiten verhuist naar Vliegveld Lelystad en de onderhanden projecten (waar nog steeds vele vrijwilligers actief mee zijn) willen we voortzetten in een kleinere ruimte hier ergens in of rond de Haarlemmermeer”.
Als u vragen heeft kunt u ze hieronder stellen, we gaan ze verzamelen en binnenkort beantwoorden.
Voor de volledigheid: alle opties, mogelijkheden en contacten in binnen en buitenland zijn reeds benaderd en onderzocht.